MLM-ügynökök: a közösségi oldalak "új réme"

ertekesitomlm.jpgAz elmúlt egy évben annyi új MLM-ügynök készült el, mintha futószalagon gyártanák őket. Napi szinten nagyjából 15-30 között mozog azoknak az embereknek a száma, akik rám írnak, megkérdezik, hogy berakhatnak-e a szépségápolási csoportjukba, és amikor nagy betűkkel odaírom már, hogy NEM, akkor láss csodát. Beraknak a csoportjukba. Vajon miért van ez? Hogyan lehet ellene védekezni?

Egy jogász ismerőssel beszélgettünk erről, vajon ezek a kéretlen tartalmak nem merítik-e a ki a személyességi jogok megsértését. A válasza nem volt egyértelmű, mert vannak kiskapuk, melyek még talán lehetővé is tennék az efféle zaklatást, de ő inkább arra hivatkozott, hogy ez a fajta nem-figyelembe vétel mennyire rossz üzletpolitika. Igazából, ha az alapvető jogainkat nézzük, akkor bizony sértő, hogy kérésünk ellenére, vagy hozzá nem járulásukkal, személyes kérésünkkel hírlevélrendszerbe tesznek be minket. Az üzleti célú facebook csoport is ilyen!

Marketing és a nagy számok törvénye

Voltak idők, amikor bizonyos porszívóügynöki rendszerekben a nagy számok törvénye működött. Tény, hogy működött, és a biztosítások értékesítése is működött, de vajon a mai világban ez mennyire releváns?

Egy magára valamit is adó marketinges azt gondolom, hogy nem égeti magát azzal, hogy a fogsorát fényképezi, vagy férfi/nő létére arcpakolással mutogatja, hogy pakolás előtt volt pattanás, utána nincs pattanás. A jó marketinges ennél sokkal értelmesebb, kifinomultabb stratégiával értékesít. Az érzelmekre hat, még ha ez nem is feltétlen tűnik fel. De vajon az arcpakolás a nevetésen kívül más érzelmet is felszínre hoz valakin? Vagy az az állítás, hogy egyes cégek megvették a légteret, hogy az általuk termesztett aloe vera minőségibb legyen? Hol lehet ennek az állításnak utánanézni? Mennyire hiteles egy önmagát igénytelenül sminkelő nő, aki életében sose sminkelt (és ez lerí a képről), és csak azért teszi, hogy a gyémántszinten dolgozó csoportvezetőjének az ötletén alapulva bebizonyítsa, hogy jó nő és jó értékesítő?

Tudatos vásárlókká váltunk

Ha engem kérdez valaki a tudatos vásárlásról, akkor a nekem hitelest veszem meg, azt, akiről tudom, hogy a terméke minőségi, sőt, még szerencsésebb is, ha ismerem is személyesen. De ha nem a saját termékét értékesíti, ráadásul ezt még a "szpemmelés" kategóriájába tartozó módon is teszi, ismeretlenül, akkor hogy is van ez?

banner_468-60.jpg

Tájékozatlanság a leendő ügyfélről

A levél, amivel rám írnak szinte maradéktalanul ugyanaz. Több-kevesebb módosítással, de nagyjából azonosak. A legszebb az, amikor rám írnak, hogy "olyan szupcsi ajcsija van számomra, hogy még dolgoznom sem kell majd a suli mellett, és mégis gazdag leszek...mert nézte a profilom és olyan egyezőek vagyunk". Az ilyen levelekből rögtön lejön, nem ismer, nem járt a profilomba, és nem vagyunk egyezőek...mert ha járt volna, tudja, hogy párszor kiírtam már, hogy ügynökök kíméljenek, vagy hogy akár csak a sulis-korból kinőttem. 

Ha én értékesítek, akkor megnézem a piacom, tanulok belőle, piackutatok és akár hetekig figyelem a viselkedésüket. Na nem, mint  az NCIS-ben, hanem belépek a közösségi oldalon a csoportjukba, megfigyelem a szókincsüket, az érdeklődési köröket, hogyan érdemes egyáltalán hozzájuk állni. De ez a fajta újszerű marketing-stratégia, hogy vaktába lövöldözünk, bután kommunikálunk és még tájékozatlanok is vagyunk...nem tudom. Nektek bejön? 

Hogyan védekezz az MLM-ügynökök ellen?

ertekesits.jpgEgy ideje foglalkoztat már, hogy vajon mikor borul ki a bili, mikor veszik észre, hogy az ügynökeik százszámra hiteltelenek...de valamiért hullámzó tendenciával, de mindig felkerülnek újabb csodaremekek az éterben. Sokan azt tanácsolják, hogy "Tilsd le, és lépj ki a csoportból." Persze, napi szinten erre van igénye az átlagembernek. De valójában a problémát nem oldja meg, mert a gombamód szaporodó n*s**n-ügynökök és társaik már elképesztő SPAM-hadjáratot indítottak, és valójában az embertől az értékes időt veszik el. Vajon egyszer belátják, hogy ez zaklatásnak minősül már? Vagy még mindig a nagy számok törvényénél tartunk?

A mai naptól úgy döntöttem, hogy időt fogok szakítani a saját stratégiáik kipróbálására, miszerint, ha beleraknak egy "facebook csopiba" kéretlenül, akkor én is elindítom feléjük a kéretlen tartalmak gyártását, saját reklámokkal. Megnézzük mennyire működik. Ha küld egy fogsorképet, küldök egy Coelho-idézetet vagy egy tésztareklámot...vagy egy chiliszósz képet. Ha nekik szabad, nekünk miért ne? A végén kiderül, mennyire hatékony ez a rendszer...és nem mellesleg lehet pénzt is hoz a konyhára.

A közösségi oldalak, mint marketing eszközök

Ne legyünk abban a tévhitben azért, hogy a közösségi oldalak marketingje nem lehet sikeres. Nekünk is van céges oldalunk és eredményesen használjuk. Betartjuk azokat a szabályokat, amivel az oldalaink nem sértenek senkit, nem hoznak rossz érzést a követőkbe és ami a legfontosabb, nem SPAM-eljük őket szét.

Akik hasonlóan vélekednek az ilyen kéretlen reklámokról, akkor javaslom fogjuk össze, készítse el mindenki a saját termékének megfelelő zárt "csipicsopit", és az összes minket zaklató MLM-ügynököt tegyük be kéretlenül a csoportba és értékesítsünk! Ha nekik működik, nekünk is működhet! Ha meg nem működik? Legalább észre vették, hogy mennyire kellemetlen, amit csinálnak és talán egyszer abbahagyják. 

Ki tart velünk?