Légzés - Te tudsz lélegezni?

legzes.jpgMost biztos sokan mosolyra húzzák a szájukat, hogy persze, naná. Mindenki tud, csak a kavicsok nem. De a válaszom az, hogy valójában nem tudsz lélegezni. Kapkodod a felszínes levegőt, tudattalan cselekvésként, amit a tested diktál, de nem lélegzel. 

De akkor szerintem mi is a légzés? Gondolom ezt gondoltad (bár nem szeretnék feltételezésekbe belemenni).

Elmondom szerintem mit jelent tudatosan lélegezni, és a légzés hogyan befolyásolja a tudati szinted, a mindennapi hangulatod rövid és hosszútávon. Ugyanígy a testtartásról is hamarosan szó lesz....de ne szaladjunk ennyire előre.

A légzés egy olyan folyamat, ami egy elsősorban tudatalatti, vegetatív folyamat. Mégis tudod tudatosítani. A jógában az első amit megtanítanak a helyes légzés. Mondok is egy gyakorlatot.

Tedd az egyik kezed a mellkasodra, másikat a hasadra. Figyeld meg hova veszed a légzés. Amikor ez megvan, kezd el számolni a be- és kilégzések hosszát.

A nyugalmi és helyes légzés folyamatát, akik már ismerik a jógában tanított légzés tudják, hogy a hasba-mellkasba történő lassú levegővétel, mert eltart legalább 10-15 számolásig ki- és belégzés esetén is.

Egyenlőre szándékosan nem írok tudományos elnevezéseket, mert az alapok megértéséhez fontos a közérthető nyelvezet, melyet nem tarkítanék most a jógában használatos kifejezésekkel, tudományos gondolatokkal. Ahogy halad a levegővételről szóló gondolatsor, lesznek olyan bejegyzések, ahol komoly fiziológiailag is levezetett gondolatokat olvashattok majd.

Tudod-e mi a stresszlégzés? A gyors, elsősorban mellkasba vett levegővétel a stresszlégzés. Azért nevezik így, mert növeli a testben a kortizolt, és stresszes állapotot generál a szervezetben. Ez azt is jelenti, hogy ha a légzésed a 10 számolás alatti, 2-5 számolásig tart csak, akkor a szervezeted stresszes állapotban van (és várhatóan a rendszeres ilyen légzéstől kicsi a tüdőkapacitásod is). Az ilyen légzés rossz hangulatot, melankóliát, depressziót, pánikbetegséget okoz lelki szinten. 
Fiziológiai szinten viszont azt is jelenti, hogy kevés a friss oxigén a testedben, vagyis a méregtelenítésed, a véred is figyelmet érdemelne.

Ha javítani szeretnél a hangulatodon, akkor sokszor elegendő mély levegőket venned a friss levegőn, majd fokozatosan lassítanod a belégzés és a kilégzés hosszát. Ha teheted feküdj le a hátadra, helyezkedj el kényelmesen és kezd el figyelni a légzésed. Minél lassabban veszed a levegőt (és lassabban fújod is ki), a tested elkezd megnyugodni. Mondogathatod magadban a "Szo Ham" mantrát is (ha ismered), vagy a "Könnyű puha belégzés, könnyű puha kilégzés" mondatokat. 

A légzés tudatosítása ott kezdődik, amikor napközben is elkezded azt figyelni. Tudom...mi nők sosem érünk rá erre, hiszen ott a főzés, a többi házimunka, kiabál a gyerek, stb. Jó indokok ezek, de a valóság az, hogy még ezen események közben is tudsz a légzésedre figyelni. Rengeteg olyan rázód pillanat van az ember életében, amikor bizony a légzése húzza ki őt a bajból, vagy épp nagyban megkönnyíti a dolgokat. Gondoljunk csak a szülésre. Amikor jönnek a fájások, sokan kiabálnak, van aki sír, kínlódik. Ez természetes. De ha tudatosan gyakorlod a légzésfigyelést, akkor olyan "csoda" is történhet, mint velem, amikor a 12 óra szinte elröpült, mert minden nehéz másodpercben a légzésemre összpontosítottam és arra, hogy nyugodt maradjak. A nyugalom magával hozta, hogy a fájások szabályozhatók lettek, az izmok a megfelelő helyeken ellazultak, megkönnyítve ezzel nem csak a saját helyzetemet. Nem könnyű, de a légzésfigyelés egy varázslatos dolog, amit egy következő bejegyzésben még aprólékosabban ki fogunk vesézni, hogy minden felmerülő kérdésedre választ kapj, és fejlődni tudj ebben a műfajban is.