Tudatos étkezés - Ami Nekem bevált!

dieta_etred.jpgKismillió egy diétát kipróbáltam már az elmúlt közel 5 évben. Eddig egy volt eredményes, és ezért is osztom meg Veled. 

A történet ott kezdődik, hogy az egészségem felborult pár éve. Viszonylag rövid idő alatt meghíztam. Ez azt jeleni, hogy a karcsú 165 cm magasságomhoz társuló 55 kilóm közel 2-3 hónap alatt 76-ra, majd 82 kg-ra ugrott fel. Magamra főztem, nem nassoltam többet. De akkor mi volt a baj. Orvosról orvosra jártam, diétáról diétára haladtam. Minimális változás a 90 napos után, majd a vegánra váltotta, a 160 g CH-ra és így tovább, attól függően melyik orvos mit ajánlott.Majd kiderült, hogy a hirtelen hízásnak egy nagy fokú gyulladás volt az oka a testben. Ugyan lefogytam 65 kilóra, ami már esztétikailag jónak tűnik, de még nem volt tökéletes. A vérvételek is gyulladást mutattak.

Érdemes évente egy teljes körű vérvizsgálatot kérned a háziorvostól, hiszen sokszor a gyulladások jelenlétét még észre sem veszed, de a vérkép már kimutatja! És akkor az azt jelenti, hogy idejében kezeltetned kell!

 

Így jutottunk el a jelenlegi étrendünkhöz...

Szerencsére a test okos, és ha alapjáraton jó a táplálkozás, akkor hamar kiszűrhető, mi az, ami gondot okoz, és mi az ami nem rossz a testünkre nézve. Ehhez mindenképpen tudatosságra van szükség és önfegyelemre. A helyes táplálkozás mikéntjéről megoszlanak a vélemények, de ami nekünk bevált, most azt fogom elmondani röviden. 

Mi paleo-ketogén étrendre álltunk rá. Egy későbbi írásban lesz szó erről is, és az okokról is, de most maradok a témánknál. Ennek a diéta-rendszernek az a lényege, hogy van egy kb. két-három hetes szakasz, ami szinte egy hisztamin diétának is megfelelne. Minimális élelmiszert lehet fogyasztani, elsősorban a magas zsírtartalmúakat, szinte minimális szénhidráttal (napi 15 g), semmi glutént nem enged meg a diéta, és egy közepes mennyiségű fehérjét szabad csak fogyasztani. Gyakorlatilag a paleo étrend és a ketogén étrend keveréke, a hisztamin diéta elemeivel. 

Miért jó ez? Mert a test átáll egy ketogén üzemmódra (sokszor fogyással, tisztább gondolkodással, jobb erőnléttel jár a diéta az első két hét után már!) 

"Amíg gyulladás van a szervezetedben, addig nem tudsz lefogyni. A diéták csak ideig óráig lesznek hatásosak, majd visszahízod a súlyt, amit kínkeservesen leadtál..." (Dave Asperley)

Utána jön egy un. fenntartó időszak, amikor szépen lassan újra lehet enni a többi élelmiszerből. DE! És itt jön a DE! Szépen lassan visszacsempészve az étrendbe az egyes élelmiszereket, elkezd látszódni, hogy mi jó a testnek és mi nem. Mi allergén. Mivel én pl. tejmentesen kell étkezzek, így amint ettem sajtot, éreztem a kellemetlen hatását (lepedékes nyelv). Amint ettünk gluténmentes kenyeret, éreztük a kellemetlen hatását (vizesedés másnak, harmadnap, felfújódással). És így tovább...

Nagyon érdekes, de ha emellé étkezési naplót vezetsz, méred pl. a reggeli és esti hőmérsékleted, nézed a súlyod, rendkívül sok információval leszel gazdagabb. Ha vmi étel után pl. leesik a testhőd, emelkedik a vérnyomásod, stb., vagy hamar leesik a vércukrod és falási rohamod lesz utána, akkor az káros a testnek.

A tudatos étkezés nagyban hozzájárul az egészségedhez, így érdemes odafigyelned rá.