Nyomógombok: ami minden marketing alapja

nyomogomb.pngGondolkodtál már azon, miért veszel meg bizonyos termékeket akkor is, ha nincs rá szükséged? Vagy, hogy a legnagyobb diétázás közepette is lazán bemész a gyorsbüfébe és egy sajttól nyúlós, baconnel és roppanósan fodros salátával ketchuptől tacsakos gigaburgert kérsz a cézársali helyett? Nyomógombok. Látszólag ilyen egyszerű. A tudatos elme ellenkezik ellene, de a tudatalattid nem tud. Nem ő tehet róla. És nem is az óriásplakát hibája.

 

A média minden szegmense és a (jól működő) cégek is a nyomógombjaidra pályáznak. Ha csak végignézed egy nap hány hirdetőtábla mellett mész el: politikai hirdetés tele félelemkeltéssel, burgerreklám ínycsiklandozó beleharapnivalóval, rákgyógyszer reklám, műtrágya reklám, bevándorlásügy, rossz látás, akciós wcpapír, olyan vékony nőkkel reklámozott fogyókúráspor, hogy a büdösbe sose voltál olyan vékony, mint a plakáton a modell. Jah a kockáshasú fickó cuki boxerben mosolyog...ez már csak hab a tortán. 

Az egész rendszer egy nagyon szépen felépített folyamatra épül.

A Te vágyaid, félelmeid vannak nagyon szépen becélozva. 

Ha félsz valamitől, akkor veszel biztosítást, értékpapírt, életmódváltó programot, étrendkiegészítőt, és szavazol valahova, ...

Ha vágysz valamire, akkor tuti veszel diétás italport, rendelsz szuperdiétás ételkiszállítást, óriástévét, pihepuha wcpapírt, és lehet, hogy még macskád sincs, de macskaeledelből a leggourmébb már a kamrapolcon lapul. 

Mindent el lehet adni érzelemmel. Ez a marketing lényege.

A tudatalattidban olyan érzelmek nyomógombjai vannak, melyek fontosak neked. Ha a félelemre apellál egy politikai hirdetés, akkor a te biztonságérzeted veszélybe kerülése a kiinduló pont. Szeretsz biztonságban lenni? Igen, mindenki szeret. Ezért ha azt akarom, hogy rám szavazz, akkor tuti van egy ellenség, aki a te ellenséged is, de éééén megvédelek tőle. Meg persze felemelem a béred...csak, hogy emeljek a téten.

Amikor kimerülten a dugóban ülve falod a péksüteményt az arcodba és csak hízol és hízol és fáradsz és hízol, akkor mit kell eléd rakni óriásplakáton? Kockáshasú szuperpasit, diétás italport és konditerembérletakciót. Hát nem fantasztikus? Te arra vágysz, hogy szuperdögös modelllány/modellfiú legyél. Nem a tudatos éned...a tudatalattid. Miért? Mert nem vagy elég jó. Mikor mondtad ki utoljára ezt a mondatod, vagy mikor kérdezted meg magadtól? Mikor voltál utoljára féltékeny? Elég jó vagy? Komolyan?

Tudod miért nem nézünk mi TV-t? Sőt: nincs tv-nk és sosem olvasok híreket. Tudom vannak nézetek, melyekben én egy tájékozatlan buta libának számítok, mert nem tudom, hogy Ugandában földrengés volt vagy épp a cunamiban ezrek meghalltak-e, vagy hogy pocskondiáz valaki valakit. De a tény az, hogy a fontos dolgokat mindig megtudja az ember, de ha a félelemkeltést öntöd magadba krimisorozatok, szappanoperák és esti híradókon keresztül, akkor barátom ne várj nyugodt alvást. Tudom. Érdekel a foci eredménye, ezért kivárod a hírek utáni sporthíreket. 

A filmek nagy százaléka a félelemre, a hiányra koncentrál. Világvége, gyermekrablás, bankrablás, gyilkosság...és ezekre persze van mindig happy end, hisz amerikai filmről van szó, de közben olyan rejtett információtartalmak mennek be a tudatalatti elmédbe, amire nem is gondolsz. 

Az elme sokszor nem tud különbséget tenni a valós világ és az illúzió között. Ha egy információhoz, mondathoz érzelem kötődik, akkor az az elme számára valós dolog. Így működünk, pszichológusok garmadája is megerősítette, könyvek szólnak róla hiteles szakemberektől. Nem én találtam ki. Csak mivel nem tanítják, így ha nem figyelsz oda, nem olvasol eleget az elme működéséről, nem tanulsz, akkor ezek számodra ismeretlen és új dolgok. Így ne csodálkozz, hogy egy véres akciófilm után nem tudsz aludni, vagy ok nélkül rettegsz a nagyvilágban. Sajnos így működünk. Ezeket az okokat hívjuk elmeszemeteknek.